Omtale fra Den Norske Bokdatabasen
Skolen framstår som et system der sentrale aktører i større eller mindre grad er tilskuere til utviklingen i skolen. Boka viser at tilskuerposisjonen ikke er naturgitt. Her drøftes begrepene skoledemokrati, inkludering og tilpasset opplæring. Tilskuerposisjonen er kulturelt bestemt. Ved å endre skolestrukturen, vil vi også kunne utvikle oss i retning av økt deltakelse fra både lærere, elever og foreldre. Det er betingelsene for denne deltakelsen boka tar opp til drøfting. Med litteraturliste.
Omtale fra forlaget
Skolen framstår som et system der sentrale aktører i større eller mindre grad er tilskuere til utviklingen i skolen. Læreren styres mer enn styrer, noe som både skyldes ytre forhold og ikke minst indre forhold knyttet til skolestrukturen selv. Elevene opplever langt på vei et skoledemokrati som preges av uklare forventninger, noe som lett kan innebære hjelpeløshet. Foreldrene er tilskuer fordi de ofte opplever skolens språk og kultur som lukket og uforståelig. Boka viser at tilskuerposisjonen ikke er naturgitt. Her drøftes begrepene skoledemokrati, inkludering og tilpasset opplæring. Tilskuerposisjonen er kulturelt bestemt. Ved å endre skolestrukturen, vil vi også kunne utvikle oss i retning av økt deltakelse fra både lærere, elever og foreldre. Det er betingelsene for denne deltakelsen boka tar opp til drøfting.
Forlag NKS-forl.
Utgivelsesår 2001
Format Heftet
ISBN13 9788250820906
EAN 9788250820906
Språk Bokmål
Sider 159
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket