Fra tårn til kuppel

sosialt arbeid i utvikling

sosionomutdanningen i Trondheim 1962-2002

av (redaktør) og Høgskolen i Sør-Trøndelag (utgiver).

Tapir akademisk forlag 2003 Heftet

Dette er en bok der fagstaben ved sosionomutdanningen ved Høgskolen i Sør-Trøndelag og noen sosionomer uteksaminert fra utdanningen viser hva de er opptatt av innen sosialt arbeids virksomhetsområde.

.FRA TÅRN TIL KUPPEL - SOSIALT ARBEID I UTVIKLING. er en bok der fagstaben ved sosionomutdanningen ved Høgskolen i Sør-Trøndelag og noen sosionomer uteksaminert fra utdanningen viser hva de er opptatt av innen sosialt arbeids virksomhetsområde. I del 1 historie, får leseren et innblikk i hvordan to sentrale sosionomer og kvinner innen norsk sosialt arbeid, Lilian Bye og Marta Hana, møttes og i fellesskap bygde fundamentet til sosionomutdanningen i Trondheim. Leseren inviteres til debatt og refleksjon om sosialarbeiderens faglige utdanning, yrkesrolle og oppgaver og en redegjørelse for utvikling av samfunnsarbeid. I del 2 utdanning og undervisning, gis kunnskap og innblikk i problemstillinger knyttet til internasjonalt sosialt arbeid, studentdrevet sosialtjeneste, ferdighetstrening og fremtidig bruk av IKT i utdanningen. I del 3 fagutvikling, sosialpolitikk og velferd, drøftes spørsmål knyttet til hva som er fruktbar kunnskap for sosialt arbeid, veiledning, samarbeid, arbeid med flyktninger og skilsmissebarn og hvorvidt begrepet sosial kapital er hensiktsmessig for analyser av den sosiale utvikling. Boken er et bidrag i den faglige utvikling innen profesjonelt sosialt arbeid. Skriftserier ved Høgskolen i Sør-Trøndelag, Avdeling for helse- og sosialfag: AHS-Notat: Avhandlinger . Monografier . Prosjektrapporter AHS-Rapport: Artikler . Foredrag, konferanseinnlegg . Notater, delrapporter Formålet med seriene er å: ( Stimulere den enkelte til å publisere og dokumentere sitt faglige arbeid ( Profilere høgskolens faglige/vitenskapelige arbeid ( Dokumentere den faglige/vitenskapelige aktivitet overfor interne og eksterne instanser

Forlag Tapir akademisk forlag

Utgivelsesår 2003