Fra soknekirke til sentrumskirke

Vår Frue kirke og sokn 1945-2007

Tapir akademisk forlag 2008 Innbundet

Boka er den andre boka om Vår Frue kirkes historie og handler om kirkas og menighetens historie fra 1945 og t.o.m. 2007. Den beskriver bl.a. den omstillingsprosessen og restaureringa som kirka har gjennomgått, og hvordan den er blitt et møtested for gatefolk og Kirkens Bymisjon, samtidig som den er en arena for kulturbegivenheter i Trondheim.

Omhandler kirkens og menighetens historie fra restaureringen på 1950-tallet til og med jubileet i november 2007. Boken er skrevet av domprost Knut Andresen, som har stått sentralt i arbeidet med restaureringen av kirken. Her blir det lagt større vekt på Vår Frue som kirke for en stor bymenighet i endring, og hvordan menigheten til slutt blir slått sammen med Domkirken menighet i 1991. Vår Frue står også sentralt i arbeidet til Kirkens Bymisjon som et møtested - og det sosiale aspektet vil få en større rolle etter at restaureringen er avsluttet og kirken på nytt blir tatt i bruk i november 2007.

Forlag Tapir akademisk forlag

Utgivelsesår 2008