Fra servicehus til dugnadsfellesskap

borettslaget Kollektivet 1976-2016

av (redaktør) og Solveig Wahl Ekedahl (redaktør).

Gaidaros 2016 Innbundet

Øverst på Hovseter, med høyblokkene godt synlig fra mange kanter av Oslo, ligger Borettslaget Kollektivet. Kollektivet er ikke et typisk borettslag. Det har noe ekstra.

Tre kvinnesaksorganisasjoner i Oslo startet i 1962 arbeidet med å realisere ideen om en boligform som skulle gi gifte kvinner lettere mulighet til å delta i arbeidslivet. Deres visjon var at forholdene skulle legges til rette for kontakt mellom mennesker, likestilling og trivsel. Det tok lang tid å gjennomføre ideen, og ikke alt ble slik de hadde planlagt, men i 1976 sto Borettslaget Kollektivet klart til innflytting.

Denne boken forteller om noen av de hundrevis av menneskene som har vært med på å etablere og utvikle fellesskapet her, om forventningene deres og hva de var inspirert av. Den gir også innblikk i hvordan borettslaget har beholdt sine fellestiltak, blant annet fellesmiddagene som var organisert på dugnad.

I år er det 40 år siden beboerne flyttet inn. Boken ser tilbake på pionerene, ildsjelene og alle andre som bidro til å etablere det unike fellesskapet. Den forteller også om hvordan Kollektivet fungerer i dag, og hva som skal til for at det skal kunne fortsette.

Men først og fremst er dette en bok om menneskene, om alt og alle som ga og fremdeles gir liv til blokkene øverst på Hovseter.

Forlag Gaidaros

Utgivelsesår 2016