Fra rallarkokke til hotelldirektør

Alice Fangen Klem - "fjeldets første kvinde"

Bodoni 2009 Innbundet

Denne boken forteller om hvordan en engelsk møllerdatter ble hotelldirektør i Finse på begynnelsen av 1900-tallet. Samfunnet var mannsdominert, og hun fikk tittelen "Fjeldets første kvinde". Har litteraturliste.

Hun var engelsk møllerdatter. Hun kom til det norske høyfjellet da Bergensbanen ble bygget. I det manns-dominerte sam-funnet under anleggstiden fikk hun etter hvert tittelen "Fjeldets første kvinde". Hvordan kunne dette henge sammen? Møllerdatteren, født i 1864, traff den norske ingeniøren Stener Fangen, giftet seg og ble med til Norge. I 1898 fikk Fangen jobb på Gravhalstunnelen. Da Stener og Alice kom til Myrdal hadde de fem sønner. Etter et par år på Myrdal forlot Stener Fangen kone og barn. Alice måtte ta seg jobb som kokke i en rallarbrakke for å forsørge seg og barna. Senere ble hun styrer av en handelsbod. Der fikk hun hjelp av Josef Klem. Alice og Josef dro sammen til Finse, hun for å ta seg av det lille hotellet, han for å bestyre handelsboden der. Under Alices ledelse vokste det lille hotellet til det store Finse hotell i løpet av få år. Hotellet var fabelaktig drevet. Gjestene kom strømmende fra inn- og utland, bl.a. berømtheter som Prinsen av Wales og Ernest Shackleton.

Forlag Bodoni

Utgivelsesår 2009