Fra privat initiativ til offentlig innsats

norsk musikkpolitikk på 1900-tallet

norsk kulturpolitikk 1814 - 2014

H. F. Dahl og T. Helseth 2005 Heftet

Musikken står på mange måter i en særstilling som kunstart i det norske samfunn, idet den involverer og når ut til så mange mennesker gjennom skoleverk, amatørmusikkliv, ulike framføringsinstitusjoner og ikke minst gjennom musikkens sentrale plass i mediene og i kulturen generelt. Få mennesker lever dermed helt uberørt av musikken. Musikk som kulturform var lenge basert på overveiende privat og frivillig virksomhet. En offentlig innsats, en kulturpolitikk for det vi i dag forstår som "musikklivet", antas derfor ofte å ha kommet i stand først i de senere år. Stadig mer av det som før ble oppfattet som privat, blir nå betraktet som et "offentlig" ansvarsområde. Parallelt har vi sett en endring i forståelsen av musikk som et offentlig gode. Et slikt entydig vekst-perspektiv på kulturpolitikkens historie kan lett skygge for det faktum at musikklivet likevel har vokst fram i perioder hvor det offentliges interesse og evne til å bidra til dette har vært liten. Denne boka ser nærmere på framveksten av en særskilt offentlig politikk på musikkområdet i perioden fra unionsoppløsningen og fram til i dag. Innfallsvinklene til dette er mange og kildematerialet rikt. Framstillingen forsøker derfor ikke å dekke hele feltet, men fokuserer på noen prosesser, aktører, institusjoner og fenomener som særlig synes å ha bidratt til at musikken har blitt til kapitler i offentlige budsjetter.

Forlag H. F. Dahl og T. Helseth

Utgivelsesår 2005