Omtale fra forlaget
Musikken står på mange måter i en særstilling som kunstart i det norske samfunn, idet den involverer og når ut til så mange mennesker gjennom skoleverk, amatørmusikkliv, ulike framføringsinstitusjoner og ikke minst gjennom musikkens sentrale plass i mediene og i kulturen generelt. Få mennesker lever dermed helt uberørt av musikken. Musikk som kulturform var lenge basert på overveiende privat og frivillig virksomhet. En offentlig innsats, en kulturpolitikk for det vi i dag forstår som "musikklivet", antas derfor ofte å ha kommet i stand først i de senere år. Stadig mer av det som før ble oppfattet som privat, blir nå betraktet som et "offentlig" ansvarsområde. Parallelt har vi sett en endring i forståelsen av musikk som et offentlig gode. Et slikt entydig vekst-perspektiv på kulturpolitikkens historie kan lett skygge for det faktum at musikklivet likevel har vokst fram i perioder hvor det offentliges interesse og evne til å bidra til dette har vært liten. Denne boka ser nærmere på framveksten av en særskilt offentlig politikk på musikkområdet i perioden fra unionsoppløsningen og fram til i dag. Innfallsvinklene til dette er mange og kildematerialet rikt. Framstillingen forsøker derfor ikke å dekke hele feltet, men fokuserer på noen prosesser, aktører, institusjoner og fenomener som særlig synes å ha bidratt til at musikken har blitt til kapitler i offentlige budsjetter.
Forlag H. F. Dahl og T. Helseth
Utgivelsesår 2005
Format Heftet
ISBN13 9788292625101
EAN 9788292625101
Språk Bokmål
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket0 bokelskere følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket