Fra Holmes til Sherlock

av (forfatter), Ragnhild Aasland Sekne (oversetter) og Anlaug Lia (oversetter).

Quintano 2016 Innbundet

Alle har hørt om Sherlock Holmes. I dag er den litterære skikkelsen som Sir Arthur Conan Doyle skapte, og som har beholdt sin popularitet i mer enn 125 år, kanskje mer elsket enn noen gang. Men hvordan kan det ha seg at denne fiktive personen som en ung, fattig lege i en engelsk småby fantaserte fram på 1880-tallet, har oppnådd en så enorm popularitet?

Dette er boken om de personene . kvinner og menn . som la grunnlaget for suksessen og fikk Sherlock Holmes til å bli et av verdens mest kjente symboler. Det er en fascinerende fortelling som i stor grad bygger på materiale som ikke tidligere er publisert, om det spillet som foregikk i kulissene gjennom mer enn hundre år. Det er også en tragisk historie om en mann som prøvde å flykte fra skikkelsen han hadde skapt, og om en arv som ødela livet til en hel slekt.

Boken forteller også historien om skuespillere, forfattere og fans som i tiår etter tiår fornyet den velkjente detektiven . fra 1890-tallets gentlemansdetektiv til 2010-tallets underlige geni, Sherlock.

Fra Holmes til Sherlock er en medrivende populærhistorisk fortelling om et litterært fenomen.

Mattias Boström er en av verdens ledende Sherlock Holmes-eksperter og ble i 2007 valgt inn i verdens fornemste Holmesselskap, The Baker Street Irregulars, der han også har mottatt priser for sine tekster om detektiven Sherlock Holmes.

Forlag Quintano

Utgivelsesår 2016