Fra hjertet

tanker og stemninger

av (forfatter), Unni-Lise Jonsmoen (illustratør) og Thorbjørn Bakken (illustratør).

Trysil-forl. 2011 Innbundet

"Jeg mistet hjertet mitt allerede på brua over Glomma. Det ble i Østerdalens skoger. Det ble hos det lune, stillferdige skogsfolket, i det enkle, naturnære livet, i de blå berg. Det lå en tone her som var min..." Slik innleder Rise Grønoset (81) beretningen om hvordan hun som 22 år gammel dansk journalist møtte Hedmark og hedmarkingene. Nesten 60 år senere har hun skrevet denne boka, som ei kjærlighetserklæring til folk og landskap i det som ble hennes nye hjemtrakter. Det er ei varm bok med 41 selvstendige tekster, der ordkunstneren Rise boltrer seg med tanker og meninger, stemninger og treffende karakteristikker. Boka er rikt illustrert av Unni-Lise Jonsmoen i Alvdal. Rise, født Vestergaard, er oppvokst på en gard i Nord-Jylland. Hun var tidlig stemt for å bli journalist, og har arbeidet i "Folketidende" i Haslev og senere i "Vendsyssel Tid.-ende" i Hjørring. Hun kom til Elverum på studieopphold i avisen Østlendingen i 1952, og har siden arbeidet der, med unntak av fem år i Hamar Stiftstidende. I Elverum ble hun gift med forfatteren og journalisten Dagfinn Grønoset. Hun har skrevet en rekke artikler i tidsskrifter og ukeblader, og har gitt ut bøkene "Øyer i solen" og "Mamma Norden på Capri".

Forlag Trysil-forl.

Genre Personlige beretninger