Fra fravær til fellesskap

hva kan skolen gjøre?

av (forfatter) og Ingvill Christina Goveia (oversetter).

Cappelen Damm akademisk 2024 Heftet

2 bokelskere følger dette verket.

Kjøp boken hos

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos Akademika Kjøp boka hos ark.no

Omtale fra forlaget

Fra fravær til fellesskap viser hvor sentral skolen er for å hindre langvarig fravær. Gjennom tre elevfortellinger får vi vite mer om hva elever ønsker av livet på skolen og hvordan skoler og fagfolk kan få barn tilbake til fellesskapet. For at barn skal oppleve glede ved å gå på skolen, trenger de venner, gode relasjoner til lærerne og ikke minst motiverende undervisning. Boka inneholder en rekke praktiske forslag til hvordan lærerne kan styrke elevenes tilknytning til skolen og øke fremmøtet deres. Forfatteren presenterer en teoretisk ramme for å forstå hva begrepet skolefravær innebærer. Hun viser også hvordan skolens personale kan forebygge fravær, samarbeide med foreldre og hjelpe elevene tilbake til skolen. Fra fravær til fellesskap er aktuell for lærere, veiledere og ledere i skolen, og for studenter i grunnskolelærerutdanningene og i skolelederutdanninger. Boka er oversatt fra dansk og tilpasset norske forhold.

Bokdetaljer

Forlag Cappelen Damm akademisk

Utgivelsesår 2024

Format Heftet

ISBN13 9788202809584

EAN 9788202809584

Språk Bokmål

Sider 204

Utgave 1

Finn boka på biblioteket

Du kan velge et fast favorittbibliotek under innstillinger.

Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!


Bokomtaler

Ingen omtaler ennå.

Skriv en omtale Se alle omtaler av verket

Diskusjoner om boka

Ingen diskusjoner ennå.

Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket

Sitater fra dette verket

… vi må ikke henge oss opp i analyser av individuelle forhold når vi leter etter svar på hvorfor et barn eller en ungdom utvikler fravær. For alle barn og unge er alle mulige individuelle forhold med i spillet, men det er i det kollektive og i konteksten på skolen at det individuelle enten forstås, tilskrives verdi eller blir problematisk.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Legg inn et nytt sitat Se alle sitater fra verket

Bokelskere som følger boka

2 bokelskere følger dette verket.

Se alle bokelskere som følger dette verket