Fra fjordene

fortellinger

Nordnorsk forl. 2004 Heftet

Flere av novellene skildrer hvordan janteloven og det såkalte bygdedyret arter seg. I Sommeren er ikke som før i fjordene får vi bl.a. høre om hvordan noen innbyggere som tidligere har vært sett ned på, klarer å dyrke seg opp store gårder, noe som faller de gamle bygdepaver tungt for brystet.

En ny Hamarøy-forfatter lanseres i disse dager, og vil være tilgjengelig for publikum i forbindelse med Hamsun-dagene. I likhet med sin mer berømte forfatterkollega, har han - i ikke uvesentlig grad - tatt utgangspunkt i de omgivelser han har vokst opp i, og latt dette prege det skjønnlitterære resultatet. Fra fjordene representerer en stilsikker debutant som ikler sine fortellinger en klar tendens. I hele etterkrigstiden har norsk litteratur og media romantisert livet i utkantbygdene. Realistiske bygdeskildringer har vært mangelvare. Livet i utkanten er imidlertid ingen søndagsfortelling. De gode ønsker kan vi lese om i generalplanen, men til syvende og sist er det enkeltmennesker som styrer spillet. "Bygdedyret" som sekkebetegnelse for misunnelse, intriger, løgn og undervurdering av optimisme og pågangsmot er allerede introdusert for allmennheten. Friske ideer og engasjerte utspill blir ikke uten videre ønsket velkommen. Man glemmer så lett sitt eget ansvar. I stedet blir motstand mot forandringer og omstilling gjort til en hovedsak av de selvoppnevnte autoriteter. Forfatterens privilegium er at han kan bruke sin evne som observatør til å gi liv til personer, begivenheter og landskaper. Kravet til ærlighet og realisme i skildringen har forfatteren vært meget nøye med å etterleve. Mange har et overfladisk kjennskap til de skjulte nettverkene, "Janteloven" og "Bygdedyret", men det er få som vil erkjenne at dette er virkeligheten også i ens egen lille krets. Det er helst "de andre" som rammes av slikt, ikke oss! Til tross for det alvorlige, underliggende tema, er boken skrevet i en lett og meget humoristisk tone som mange vil tilskrive det nordnorske sinnelag. I så måte har forfatteren gitt et markant bidrag til vår fortellertradisjon.

Forlag Nordnorsk forl.

Utgivelsesår 2004