Fra Fadervår til Facebook

skolens lese- og skriveopplæring i et historisk perspektiv

Fagbokforlaget og Landslaget for norskundervisning 2010 Heftet

Boka ser på lese- og skriveopplæring i grunnskolen i et historisk perspektiv, fra allmueskolen ble innført i 1739 og fram til i dag. Boka er beregnet på lærere, studenter, forskere og lærerutdannere. Med litteraturliste og register.

Å oppdra nye generasjoner til å bli lese- og skrivekyndige har vært skolens sentrale oppgave fra allmueskolen ble innført i 1739. Fram til 1889 var lesing og skriving egne fag i skolen, gradvis har denne opplæringen blitt et norskfaglig ansvar. Med Kunnskapsløftet (LK06) er igjen lesing og skriving innført som grunnleggende ferdigheter som det skal arbeides med i alle fag. Denne boka gir en historisk gjennomgang av den plassen lesing og skriving har hatt i grunnskolen fram til i dag. Med utgangspunkt i lover og læreplaner, veiledende tekster og lærebøker tegnes et bilde av tidligere tiders lese- og skriveopplæring som også er gjenkjennelig fra dagens skole. Det «nye» er kanskje ikke så nytt, det er mye å lære av å studere den tradisjonen som dagens didaktiske og metodiske tenkning om lese- og skriveopplæring springer ut av. Samtidig synliggjør tittelen Fra Fadervår til Facebook den endringen som skriftkyndighetsopplæringen har gjennomgått, og ikke minst at den funksjonen som lesing og skriving har i samfunnet, er endret. Boka er skrevet for lærere som arbeider med lesing og skriving i alle fag, for studenter, forskere og lærerutdannere. Dagrun Skjelbred er professor i tekstvitenskap ved Høgskolen i Vestfold og har lang erfaring som lærer, lærerutdanner og forfatter av fagbøker før høyere utdanning.

Forlag Fagbokforlaget Landslaget for norskundervisning

Serie LNUs skriftserie (182)

• "Is-slottet" av Tarjei Vesaas
  • "Prosessen" av Franz Kafka