Omtale fra Den Norske Bokdatabasen
Boka ser på lese- og skriveopplæring i grunnskolen i et historisk perspektiv, fra allmueskolen ble innført i 1739 og fram til i dag. Boka er beregnet på lærere, studenter, forskere og lærerutdannere. Med litteraturliste og register.
Omtale fra forlaget
De grunnleggende ferdighetene lesing og skriving er kommet inn i læreplanene i alle fag. Disse ferdighetene har hatt en sentral plass i opplæringen helt siden allmueskolen ble innført i 1739, men kunnskap om lese- og skriveopplæringens historie i skolen er lite oppdatert og lite synlig, både innenfor norskfaget og i skolehistorien mer generelt. Boken gir en historisk fremstilling av skolens lese- og skriveopplæring og relaterer debatt om leseopplæringsmetodikk, skrivepedagogikk og tekstvurdering til dagens utfordringer for utvikling av lese- og skrivekompetanse. Boken er skrevet for lærere, lærerstudenter, læremiddelutviklere og fagfolk som arbeider med lese- og skriveopplæring, skolehistorie, pedagogikk og norskdidaktikk.
Forlag Fagbokforl. Landslaget for norskundervisning
Utgivelsesår 2010
Format Heftet
ISBN13 9788245009606
EAN 9788245009606
Serie LNUs skriftserie (182)
Språk Bokmål
Sider 176
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket5 bokelskere følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket