Fra budstikke til data

Stavanger postkontor gjennom 350 år

av (forfatter), Odd Øgreid (forfatter), Carsten Amundsen (forfatter) og Gunleif Magnus Eriksen (forfatter).

Commentum 2011 Innbundet

Boka gir en historisk oversikt over forholdene ved Stavanger postkontor fra 1652 til 1997. I tekst og bilder tar den for seg postkontorets lokalisering, personale, postruter, postforhold under annen verdenskrig, og personalorganisasjoner.

En historisk oversikt over forholdene ved Stavanger postkontor fra kontoret ble opprettet i 1652 og fram til 1997. Dette året var det siste da det var én postsjef for postkontoret med tilhørende region. I bilder og tekst viser boka steder hvor postkontoret har vært lokalisert under ulike postmestre de siste 200 år. Boka har også fyldige opplysninger om personalet og postgangen ut fra Stavanger like fra de første ruter ble etablert midt på 1600-tallet. Et eget kapittel omhandler postale forhold under 2. verdenskrig. Frimerker og stempler får også bred omtale, noe som sikkert er av interesse for frimerkesamlere. Det siste kapittel i boka omtaler de ulike personalorganisasjonene i Posten. Forfatterne av boka er pensjonerte tjenestemenn ved Stavanger postkontor med lang tjenestetid og bred erfaring fra all slags postarbeid. Ved å utgi boka vil mange opplysninger om ulike forhold i Posten bli tatt vare på for fremtiden, opplysninger som ellers lett vil gå tapt.

Forlag Commentum

Omtalt tid 1900-tallet 1800-tallet 1700-tallet 1600-tallet