Fra alter til våpenhus

på leting etter Gud bak dogmer og bastante meninger

Genesis 2000 Innbundet

I denne boken forteller forfatteren sin historie som teolog, prest og søkende menneske. Boken inneholder også en del av hans prekener, vesentlig fra 1998.

Helge Hognestad har utløst mer strid og uro i Den norske kirke enn noen annen teolog i etterkrigstiden. Etter noen stormfulle år som prest i Høvik på begynnelsen av åttitallet, gikk han senere så å ai fra alteret til våpenhuset . stedet der man i gammel tid satte våpnene fra seg . og frasa seg sin ordinasjon.

Men ut av kirken gikk Hognestad ikke. Han har aldri sluttet å lete etter den Gud som han føler at den offisielle kirken gjemmer bak bastante meninger og teologisk dogmatikk. Gjennom psykoanalyse og terapi har han foretatt en til dels smertefull oppdagelsesreise i seg selv. En dag i 1994 fikk både letingen og livet en ny retning og en uventet dimensjon da han plutselig var nær ved å dø.

Den omstridte teologen blir igjen prest i Den norske kirke. Det skjer omtrent samtidig med at han fyller 60 år. Vil det nå bli ro omkring ham og hans tjeneste?

I denne boken forteller han sin historie som teolog, prest og søkende menneske. Slik bringer han oss i nærkontakt med sentrale idéstrømninger i vår tid.

Boken inneholder også en del av hans prekener vesentlig fra 1998.

Forlag Genesis

Utgivelsesår 2000