Fotballguiden

fra junior til toppfotball

av (forfatter), Katrine Pedersen (medforfatter), Antoni Ordinas (medforfatter), Tom Stenvoll (medforfatter), Svein Roger Pettersen (medforfatter), Jon Knudsen (medforfatter) og Trond Andersen (medforfatter).

Kagge 2014 Innbundet

På veien til å bli toppfotballspiller finner du ut før eller siden hvem som er den viktigste aktøren i ditt eget fotballiv. Det er ikke treneren eller foreldrene dine. Det er deg selv.
Derfor er det så viktig å forstå at det er du selv som må være flink til å planlegge, til å være forberedt til treninger, kamper og det som kreves av deg. Treningene med laget ditt er ofte preget av generell trening og øvelser samt spill og forberedelser til kamper. Det er lite fokus på individuell oppfølging og behov.
I denne boka får du mange tips og råd til hvordan du kan lykkes som fotballspiller på toppnivå, og konkrete forslag til øvelser, treningsprinsipper, kosthold, planlegging og forberedelser.
Boka er rettet mot deg som er mellom 15 og 19 år, og som ønsker å nå toppfotballspill. Samtidig er boka også for og til deg som er trener, og som har spillere som har ambisjoner om det samme.

Forlag Kagge

Utgivelsesår 2014

Denne er såpass avansert at den vil nok nå en ganske smal gruppe, nemlig de få som er 200% dedikerte til fotballen og som vil satse proft. Når det er sagt så er den nok et godt verktøy for denne gruppa, spesielt hvis den brukes med trener. Ville nok ikke anbefalt denne til den gryende fotballspiller eller Messi-groupien på 10 år.

Fotballguiden er en bok for alle som liker sport, spesielt de som liker fotball. Boken er skrevet av Viggo Strømme m.fl. Noe jeg synes er det viktigste boken skriver om er hva som skal til på veien til å bli fotballproff. Hvis du skal bli fotballproff må du trene mye,spise mye og riktig, og være mentalt riktig i hodet og ha en vinnervilje. Boken mener at alt som jeg skrev der er de viktigste tingene som skal til, men atndet finnes fler viktige ting også. Boken passer fra 12-15 år, og får trenere som vil ha spillere som skal bli proffe eller veldig gode.

Boka handler om hvordan det er å gå fra junior til toppfotball. Spesifikt går den inn på hvordan du kan komme inn på NTG og skillet mellom junior til Senior. Det som trengs for å ta det store steget inn på senior handler om dueller og å utnytte kroppsbygning til det ultimate. I denne boka får du innblikk i hvordan de som skal bli best trener. Du kan også finne ut av tester og prøver du kan ta på deg selv.
Jeg likte denne boka fordi den kan jeg få mye ut av. Jeg vill anbefale denne boken til Junior spillere.