Forvaltningen

fra embetstyring til management

Kolle forl. 2000 Heftet

Dette er en innføringsbok i stats- og kommunalforvaltning for høyskolestudier. Det er lagt vekt på de endringene som har skjedd i den offentlige forvaltningen, sett i forhold til utviklingstrekk i samfunnet for øvrig. Selv om fremstillingen i hovedsak tar utgangspunkt i norske forhold, er de internasjonale impulsene også behandlet. Har register og litteraturliste.

Dette er en innføringsbok i stats- og kommunalforvaltning for høyskolestudier. Der er lagt vekt på de endringene som har skjedd i den offentlige forvaltningen, sett i forhold til utviklingstrekk i samfunnet for øvrig. Et sentralt og gjennomgående tema er ulike syn på forvaltningens rolle. Hvilke krav har politikerne og borgerne til ulike tider stilt til forvaltningen som organisasjon og samfunnsinstitusjon?
Selv om fremstillingen i hovedsak tar utgangspunkt i norske forhold, er de internasjonale impulsene behandlet inngående. Begreper om "New Public Management" og privatisering relateres til nettopp til den pågående integrasjon i det internasjonale samfunnet.
Den offentlige forvaltningen, slik vi kjenner den i dag, er bygd opp parallelt med velferdsstaten i etterkrigstiden. Det er vanskelig å tenke seg at de mange velferdsordningene kunne vært opprettholdt uten et omfattende forvaltningsapparat. I de senere årene er det stilt høyere krav til kostnadseffektivitet, det vil si til å få mest mulig velferd ut av hver skattekrone som forvaltningen disponerer. Boken tar opp spørsmålet om hvordan hensynet til effektivitet kan ivaretas uten at hensynet til andre verdier, som rettssikkerhet, blir skadelidende.
Sture Kvarv er samfunnsgeograf og førstelektor i samfunnsfag ved Høgskolen i Telemark. Han har undervist i kulturpolitikk, offentlig forvaltning, organisasjon og ledelse, samt samfunnsvitenskapelig metode.

Forlag Kolle forl.

Utgivelsesår 2000