Fortid og fremtid

i det gjenstridige landet

Kolofon 2016 Innbundet

Joachim A. Holter har hatt et høyst personlig utgangspunkt for denne selvbiografien hvor han forteller om sin bakgrunn og oppvekst under uvanlige omstendigheter.

Opprinnelig tilhørte familien det velstående Oslo-borgerskap, men den ble rammet av uhell og konkurser som resulterte i utvandring til Argentina. For forfatteren gikk veien til fremgang gjennom den trange porten til Harvard .Business School, der den unge nordmannens evner og innsatsvilje ble belønnet med en topp-eksamen. Han drev i 18 år et av Norges største reklame.byråer, som han selv startet. Holters Reklamebyrå A/S fikk renommé for å fornye .reklame- og PR-bransjen i Norge, men forfatteren takket nei til en inter.nasjonal karriere, forlot reklamen og begynte som investor og idéskaper i norsk samfunnsliv.

Drevet av et sterkt ønske om å bidra til verdiskaping engasjerte han seg i prosjekter på mange felter sammen med gode venner. Blant resultatene er et syke.hjem og et seniorsenter i Oslo, reist på privat initiativ. Pionerbedriften .Scanword ble en rask suksess i den gryende dataalderen. Holter hadde i flere år politiske verv i Høyre og ledet bl.a. utredningen av omlegging til "byregjering" i Oslo.

Ikke uten humor forteller Joachim A. Holter åpenhjertig om suksesser og tilbakeslag på høyt nivå i norsk næringsliv. Han var vise.formann i Kreditkassens styre og skildrer konkursen, som han forsøkte å avverge. I boken forteller han også inngående om spillet som pågikk i over ti år da han forgjeves arbeidet for å forene kreftene i norsk landbruk og fiskerinæring i en stor virksomhet som kunne overta når oljeeventyret tar slutt.

Forlag Kolofon

Utgivelsesår 2016