Fortellingens fortrylling

bruk av fortellinger i bedrifters kunnskapsarbeid

av (redaktør).

Fortuna forl. 2001 Innbundet

Boka gir nye tanker om kunnskapsforvaltning og praktiske tips og metoder for å kunne bruke historieformen i egen bedrit. Forskere ved SINTEF Teknologiledelse og deres samarbeidspartnere i norske bedrifter forteller om sin erfaringer omkring bruk av fortellinger i virksomheter. Eksemplene forteller oss hvordan norske bedrifter har utviklet og brukt historieformen for bedre å utnytte egne kunskapsressurser. Har adresseliste og litteraturliste.

Kunnskap er bedriftens viktigste ressurs, en ressurssom er både vanskelig å utnytte fullt ut og som har en tendens til å flytte påseg, når man minst ønsker det. Samtidig har moderne bedrifter problemer med åoverbringe kunnskap og erfaring til nye ansatte. Forskere ved SINTEF har, isamarbeid med norske bedrifter, arbeidet med å utvikle metoder og teknikker foroverlevering av kunnskap mellom ansatte. Deres råd er å bruke fortellingertil å utvikle, ta vare på og spre kunnskap, verdier og mål.
I denne boken forteller forskere ved SINTEF Teknologiledelseog deres samarbeidspartnere i norske bedrifter om sine erfaringer omkring brukav fortellinger i virksomheter. De mange eksemplene forteller oss hvordannorske bedrifter har utviklet og brukt historieformen for bedre å utnytte egnekunnskapsressurser.
Boken gir nye tanker om kunnskapsforvaltning . og praktisketips og metoder for å kunne bruke historieformen i egen bedrift.

Forlag Fortuna forl.

Utgivelsesår 2001