Forsvaret av hovedstaden

Østlandet sjøforsvarsdistrikt og Karljohansvern 1945-2000

av (redaktør).

Eide forlag 2007 Innbundet

Boken dokumenterer de viktigste sidene ved Østlandet sjøforsvarsdistrikts virksomhet i perioden etter 1945. Den tar blant annet for seg marinens hovedverft i Horten, samt generelle trekk ved Sjøforsvarets distriktsorganisasjon. Med litteraturliste og kilder.

Østlandet sjøforsvarsdistrikt stod i en særstilling blant de tidligere sjøforsvarsdistriktene. For det første var det sjøforsvarsdistriktets oppgave å planlegge forsvaret av hovedstaden og landets tettest befolkede område. For det andre var Horten Marinens hovedbase fra tidlig på 1800-tallet som huset de fleste av støttefunksjonene til Sjøforsvaret. Marinens hovedverft lå i Horten frem til konkursen i 1986. Boken gir en unik oversikt over Karljohansverns og Hortens historie før 1945, og den gradvise nedleggelsen av marinens virksomhet i byen og Oslofjorden. I dag er det kun noen ytterst få virksomheter igjen på den gamle ærverdige hovedbasen. Roald Gjelsten er pensjonert kommandør i Sjøforsvaret. Han har publisert flere arbeider om sjømilitære og historiske spørsmål, blant annet Simulert forsvar? (2001). Jan Ingar Hansen er journalist og lokalhistoriker. Han har blant annet skrevet biografien om polarforskeren Oscar Wisting som var med på Roald Amundsens ekspedisjon til Syd-Polen og historien om den Kongelige Norske Marines Musikkorps. Tom Kristiansen er seniorforsker ved Institutt for forsvarsstudier. Han har utgitt flere arbeider med tema fra norsk diplomatisk og militærhistorie, blant annet Total krig, nøytralitet og politisk splittelse, 1905-1940 (med Rolf Hobson, 2001). Tor Jørgen Melien er kommandørkaptein og historiker. Han har ut utgitt flere arbeider med tema fra norsk militærhistorie. Melien var blant annet medforfatter i Klar til strid. Kystartilleriet gjennom århundrene (1999). Knut Amund Surlien er historiker. Han var tidligere tilknyttet Institutt for forsvarsstudier som forsker. Surlien er spesielt opptatt av den kalde krigens politiske og militære historie.

Forlag Eide forlag

Utgivelsesår 2007