Forskning og teknologi for fedrelandet

nasjonal prestisje som drivkraft for myndighetenes engasjement i forskning og utvikling

Kolofon 2019 Heftet

Behov for nasjonal prestisje og stolthet har ofte spilt en avgjørende rolle for myndighetenes engasjement i forskning og teknologisk utvikling. Dette gjelder ikke bare iøynefallende områder som romvirksomhet og atomenergi, men også andre forsknings- og teknologifelt. Dette skyldes blant annet at vitenskap og teknologi helt siden de vitenskapelige og industrielle revolusjonene på 1600- og 1700-tallet har utviklet seg i et gjensidig samspill med den fremvoksende nasjonalstaten. Forskning og teknologi ga nasjonalstaten modernitet i realitet og identitet. Boken drøfter hvilke omstendigheter som i særlig grad har bidratt til at myndighetene har tydd til forskning og teknologi for å markere nasjonal prestisje. Videre diskuterer boken ulike forsknings- og teknologiområder som prestisjeverktøy.

TORE LI er dr.philos i forskningspolitisk historie ved Universitetet i Oslo. Han er også utdannet statsviter fra Universitetet i Bergen. Det meste av sitt yrkesliv har Li arbeidet med forsknings- og teknologipolitiske spørsmål, det være seg i Kunnskapsdepartementet, Næringsdepartementet samt i Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO), hvor han har vært siden 2000. Fra 1996 til 2000 var Li vitenskapsråd ved Den norske ambassaden i Washington, D.C. Tore Li har tidligere gitt ut bøkene FoU-politikk i USA - systemer, trender og utfordringer (2001) og Government and Research - The Evolution of Involvement in Europe and the United States (2017).

Forlag Kolofon

Utgivelsesår 2019