Fornuftens styrke

av (forfatter) og Christian Skaug (gjendikter).

Gyldendal 2004 Innbundet

Forfatteren tar utgangspunkt i angrep og dødstrusler hun ble utsatt for etter utgivelsen av kampskriftet Sinnet og stoltheten i 2001. Her analyserer hun den situasjonen Europa er i, og hevder at Europa er blitt en islamsk koloni, Eurabia, med Italia som koloniens frontlinje. Forfatterens analyse er historisk, filosofisk, moralsk og politisk.

Oriana Fallaci er tilbake med en nytt kampskrift. Man kan la seg begeistre eller provosere .; men det er umulig å ikke bli engasjert! Etter angrepet på Twin Towers 11. september 2001 skrev Oriana Fallaci sitt rasende kampskrift Sinnet og stoltheten, som vakte voldsom oppsikt verden over. Nå er hun her igjen . og hun er minst like rasende og kanskje enda mer provoserende. Fallaci tar utgangspunkt i angrepene og dødstruslene hun måtte holde ut etter Sinnet og stoltheten, og sammenlikner sin situasjon med kjetterne som ble brent på bålet. I Fornuftens styrke utbroderer Fallaci sitt standpunkt: Europa er ikke lenger Europa, men en islamsk koloni. Den islamske verden har erklært krig mot Vesten, og det europeiske kontinentet er åstedet for en langsom invasjon, der .Allahs sønner. stadig vokser i antall og styrke. Fallaci ser det hele som en bevisst strategi for å spre islamsk ideologi og fundamentalisme. Imens lar europeerne . med politikerne i spissen . det hele skje, uten å foreta seg noe. Fallaci tar opp temaer ingen andre våger å røre ved. Hun gjør det med en konsekvens og styrke som tar pusten fra leseren.

Utgivelsesår 2004

ISBN13 9788205333499