Formynderterror

historien om en barnevernssak

Communicatio forl. 2005 Innbundet

Boka skildrer et ungt pars dramatiske møte med barnevernet i hjemkommunen. Til slutt går det på livet løs for moren, som lider av epilepsi.

Dette er en historie fra virkelighetens verden. Den handler om to unge mennesker, som på et tidlig tidspunkt ba hjemkommunen om hjelpetiltak når de kom hjem med sin nyfødte baby. Det de fikk var noe helt annet.
.Formynderterror. skildrer et ungt pars dramatiske møte med barnevernet i hjemkommunen. Til slutt går det på livet løs for moren, som lider av epilepsi.
Denne boken fører oss inn i en skremmende og autoritær verden, der vi også kan følge barnevernets arbeid fra innsiden. Den unike med denne historien, er at forfatteren har hatt innsyn i barnevernets egne journaler. De byr på rystende lesning.
Boken er altså ikke et partsinnlegg, men en helhetlig historie der forfatteren ser de ulike aktørene i kortene. En slik offentlig innsikt i en barnevernsak finnes ikke tidligere på norsk.
Forfatteren John Hollen har tidligere skrevet en rekke skjønnlitterære bøker, barnebøker og dramatikk for radio, fjernsyn og scene. Dette er hans første dokumentarbok.

Forlag Communicatio forl.

Utgivelsesår 2005

Genre Personlige beretninger

Ingen har troen på oss som foreldre , vi prøver og prøver. Hva mer kan vi gjøre enn å ta vare på vårt underbare barn ? Vi trenger Guds styrke akkurat nå.

• "Hva skal vi med stjerner nå? - en fortelling om kjærlighet, sorg og resten av vårt liv" av Espen Olafsen
  • "Skadet - en sann og rystende historie om et forsømt barn" av Cathy Glass
  • "Skynd deg å elske - om å holde sammen når dagene mørkner" av Laila Lanes