Omtale fra forlaget
"Form eller innhold?"er en skolehistorisk fremstilling der læreplanene fra 1939 og 1960 analyseres i lys av begrepene "pedagogisk formalisme" og "pedagogisk materialisme". Går vi inn i planene, ser vi fort at de varierer med hensyn til vektleggingen av hva skolen skal være. Betoningen av skolens sosialpedagogiske funksjon kontra skolen som lærings- og oppdragelsesarena er eksempel på en problemstilling i den forbindelse. Fremstillingen beskriver også politiske, faglige eller interessemessige drivkrefter som kan hatt betydning for at læreplanene ble slik de ble. De formelle læreplanene er uttrykk for samfunnets vilje om hva som er viktig å legge vekt på i oppfostringen av de nye generasjoner. Dette er i seg selv et så stort og viktig prosjekt at det må gjøres til gjenstand for problematisering og kritisk analyse. En gjennomgang av tidligere tiders skoletenkning kan gi en dypere forsståelse for dagens skoledebatt, og mange av problemstillingene som har vært reist tidligere, har forbausende aktualitet i dag.
Forlag Høyskoleforlaget
Utgivelsesår 2002
Format Heftet
ISBN13 9788276345520
EAN 9788276345520
Serie Forskningsserien (27)
Omtalt tid 1939-1945 1960-1969
Språk Bokmål
Sider 131
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket0 bokelskere følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket