Forestillinger om jøder

aspekter ved konstruksjonen av en minoritet 1814-1940

av (redaktør) og Øivind Kopperud (redaktør).

Unipub forlag 2011 Heftet

Boka ser på ulike forestillinger om jøder i den norske offentligheten i perioden 1814-1940. Til sammen gir boka en beskrivelse av antijødiske forestillinger i europeisk historie, og markerer Norges deltagelse og medansvar i dette. Temaene spenner fra kirkens bilder av jødene til vittighetsbladenes framstillinger og bilder av jøder i triviallitteraturen.

Forestillinger om jøder - aspekter ved konstruksjonen av en minoritet tar for seg ulike forestillinger som har eksistert om jøder i den norske offentlighet fra 1814 til 1940. Variasjonen i temaene som blir tatt opp spenner fra kirkens bilder av jødene via vittighetsbladenes og pressens fremstillinger, til bilder av jøder i triviallitteraturen. I helhet tydeliggjør denne antologien hvordan antijødiske forestillinger har sitt opphav i en felles europeisk historie, og markerer Norges deltagelse og medansvar i denne historien. Mange av forestillingene som blir presentert lever dessuten videre i mer eller mindre modifiserte former i dag, og fremkaller dermed et klart samfunnsaktuelt perspektiv.
Antologien er et resultat av to internasjonale forskningsseminarer i regi av prosjektet «Jøden som kulturell konstruksjon i norsk offentlighet 1814 . 1940» ved HL-senteret. Bidragsyterne har på forskjellige måter vært tilknyttet prosjektet, både som forskere, doktorgradsstipendiater og masterstudenter.

Forlag Unipub forlag

Omtalt tid 1900-1945 1800-tallet