Forestillinger om den andre

av (redaktør).

Høyskoleforlaget 2001 Heftet

Boka analyserer forestillinger, stereotypier og fordommer for å forstå hvilke betydninger, funksjoner og konsekvenser de kan ha. Bidragsyterne ser på hvem som blir sett på som annerledes, og hvilken betydning dette har for fordeling av politisk og økonomisk makt og sivile rettigheter. Har litteraturliste.

Hvem blir betraktet som annerledes i vårt samfunn i dag? Hvorfor blir noen ekskludert fra vårt "vi"? Hvilke forskjeller blir tillagt betydning, hvem har makt til å definere "den andre", og hvordan skjer det? Formålet med boken er å analysere forestillinger, stereotypier og fordommer for å forstå hvilke betydninger, funksjoner og konsekvenser de kan ha. Derfor inneholder den et bredt spekter av faglige perspektiver og forskjellig empirisk materiale. Hvem som blir tilskrevet annerledeshet, hvordan og hvorfor, er ikke bare teoretisk interessante spørsmål, men også et delikat politisk emne som er nært knyttet til fordelingen av politisk og økonomisk makt og sivile rettigheter. Betoningen av forskjeller mellom oss selv og den andre kan forstås som en viktig del av kollektive identifikasjonsprosesser, men problemstillingene er også avgjørende for å forstå samfunnets marginaliserings- og eksklusjonsprosesser.
Boken er tospråklig og inneholder bidrag fra Marianne Gullestad, Pertti Anttonen, Stein R. Mathisen, Christhard Hoffmann, Solveig Moldrheim, Mette Andersson og Martin Peterson, Birgitta Thorsell, Ingrid Kristine Hasund og Line Alice Ytrehus.

Parallell tittel Images of otherness

Forlag Høyskoleforlaget