Foreldreinnflytelse i skolen

rettighet, forhandling og kompromiss

av (forfatter).

Universitetsforlaget 2000 Heftet

Ingen bokelskere følger dette verket.

Kjøp boken hos

Kjøp boka hos ark.no

Omtale fra Den Norske Bokdatabasen

I boka drøfter forfatteren utfordringer, motstandsmekanismer og muligheter for økt foreldreinnflytelse. Oppmerksomheten rettes også mot elevene. I hvilken grad er deres rettigheter og behov for medbestemmelse ivaretatt? Boka munner ut i konkrete retningslinjer som foreldre og lærere kan samles om i spørsmål som gjelder foreldreinnflytelse og samarbeidet mellom hjem og skole. Har litteraturliste.

Omtale fra forlaget

Vibeke Glaser Holthe er cand.polit. og høgskolelektor ved Dronning Mauds Minne, Høgskolen i Trondheim. Forfatteren har forsket spesielt på foreldrerollen i skole og barnehage, og sett på muligheter og utfordringer i samarbeidet mellom foreldre og fagpersoner. Hun har tidligere blant annet utgitt Profesjonalisering av barneoppdragelsen, 1998.
Foreldre har både rettigheter og muligheter når det gjelder økt innflytelse i skolen. Spørsmålet er i hvilken grad og på hvilke måter innflytelsen brukes. Sviktende kunnskaper og uklare forventninger om hva foreldreinnflytelsen skal omfatte, kan være årsaken til manglende foreldreengasjement ved mange skoler. En av enhetsskolens utfordringer er å bidra til å avklare forventningene og imøtekomme de ofte motstridende signalene foreldre gir.
I boka drøfter forfatteren utfordringer, motstandsmekanismer og muligheter for økt foreldreinnflytelse. Oppmerksomheten rettes også mot elevene. I hvilken grad er deres rettigheter og behov for medbestemmelse ivaretatt? Det er i dag opp til den enkelte skole og kommune å avgjøre på hvilke områder foreldrenes og elevenes innflytelse skal få komme til uttrykk. Skolens ledelse og lærere må utvikle kompetanse til å møte brukernes ønske om medbestemmelse samtidig som de må ivareta faglig integritet og profesjonalitet. Sammen må de skape et forhandlingsrom so kan føre til et fruktbart samarbeid der alle blir sett og hørt. Boka munner ut i konkrete retningslinjer som foreldre og lærere kan samles om i spørsmål som gjelder foreldreinnflytelse og samarbeidet mellom hjem og skole.

Bokdetaljer

Forlag Universitetsforlaget

Utgivelsesår 2000

Format Heftet

ISBN13 9788251839358

EAN 9788251839358

Språk Bokmål

Sider 169

Utgave 1

Finn boka på biblioteket

Du kan velge et fast favorittbibliotek under innstillinger.

Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!


Bokomtaler

Ingen omtaler ennå.

Skriv en omtale Se alle omtaler av verket

Diskusjoner om boka

Ingen diskusjoner ennå.

Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket

Sitater fra dette verket

Ingen sitater ennå.


Legg inn et nytt sitat Se alle sitater fra verket

Bokelskere som følger boka

0 bokelskere følger dette verket.

Se alle bokelskere som følger dette verket