Forekomst av demens i Norge

av (forfatter), Grete Kjelvik (forfatter), Bjørn Heine Strand (forfatter), Marte Kvello-Alme (forfatter) og Geir Selbæk (forfatter).

Forlaget aldring og helse - akademisk 2020 Heftet

Forekomsttall av demens i Norge er viktig for bedre å kunne planlegge riktige tjenester for personer med demens i dag, og for å kunne gjøre riktige beregninger av tjenestebehov i dag og i tiden fremover. I løpet av planperioden for Demensplan 2020 har en nasjonal forekomststudie av demens blitt gjennomført, og har skaffet til veie kunnskap om forekomst av demens i Norge. Rapporten presenterer estimater for forekomst av demens, mild kognitiv svikt (MCI) og ulike typer demenssykdommer, samt framtidige anslag for antall personer med demens for årene 2050 og 2100.

I rapporten kan du blant annet lese om:

De vanligste demenssykdommene
Datagrunnlaget for forekomstundersøkelsen
Prosjektene HUNT4 70+, HUNT4 Trondheim 70+ og UngDemens i Trøndelag
Kartleggingsverktøy for kognitiv vurdering
Forekomst av demens og MCI i Norge
Forekomst av subtyper av demenssykdom i Norge
Forekomst av demens blant yngre personer
Antall personer med demens i 2050 og 2100

Rapporten vil være aktuell for alle interesserte, inkludert leger, annet helsepersonell, politisk ledelse, og øvrige som arbeider innen feltet eldreomsorg. Rapporten gir grunnleggende data for planleggingen av framtidige helse og omsorgstjenester.

Rapporten er laget av Aldring og helse på oppdrag fra Helsedirektoratet.

Forlag Forlaget aldring og helse - akademisk

Utgivelsesår 2020