For kongen og flåten [b.1-2]

matros Trosners dagbok

1710 -1714

av (redaktør) og Tor Jørgen Melien (redaktør).

Fagbokforlaget 2017 Innbundet

Matros Trosner levde og virket i den dansk-norske flåten på Tordenskiolds tid. Trosner var en uvanlig sjømann. Mens den store nordiske krig pågikk, skrev han en enestående dagbok i årene 1710-1714. Teksten og tegningene er unike, ikke bare for maritimt interesserte, men også for dem som er interessert i kulturelle og samfunnsmessige forhold. Tegningene gir et innblikk i sjøkrigen og livet om bord, fartøyenes utseende, samt seil- og flaggføring. De viser også hendelsene, samfunnet, menneskene og stedene slik de så ut den gangen.
For første gang trykkes de bevarte sidene fra dagboken i sin helhet. Tekstene er oversatt til moderne dansk og trykket ved siden av tegningene fra dagboken. Teksten har fortløpende forklarende og kommenterende noter på norsk, og en innledning som blant annet diskuterer et av de store mysteriene med denne boken: hvem var egentlig matros Trosner?
Bind 1 dekker perioden april 1710 oktober-1711. Bind 2 dekker perioden oktober 1711-januar 1714.
Hans Christian Bjerg har vært hovedredaktør for utgivelsen og Tor Jørgen Melien har vært prosjektleder.

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 2017