Folkerettslige avtaler

traktatsamling i norsk oversettelse

av (redaktør) og Benn Folkvord (redaktør).

Fagbokforlaget 2000 Innbundet

Boken er et utvalg av de viktigste og mest sentrale internasjonale avtaler som foreligger. Det er inntatt tekster både fra krigens og fredens folkerett og alle tekstene er i offisiell norsk oversettelse så langt de har vært tilgjengelige. Samlingen er primært beregnet på studiebruk, men kan også benyttes av andre som driver med folkerettslig arbeid.

Et studie av internasjonale konvensjoner og traktater er nødvendig for enhver som ønsker å få en oversikt over folkeretten. Folkerettslige avtaler er et utvalg av de viktigste og mest sentrale internasjonale avtaler som foreligger. Det er inntatt tekster både fra krigens og fredens folkerett og alle tekstene er i offisiell norsk oversettelse så langt de har vært tilgjengelige. Selv om samlingen er primært beregnet på studiebruk, vil den også være et nyttig verktøy for alle som driver med folkerettslig arbeid. Benn Folkvord er advokatfullmektig i Advokatfirmaet Schjødt. Her jobber han innenfor de fleste forretningsjuridiske rettsområder. Han arbeider i tillegg med en særavhandling i skatterett. Folkvord har også faste spalter om juridiske tema for enkelte aviser. Gunnar Agathon Stølsvik har tidligere vært vitenskapelig assistent for et internasjonalt forskningsteam i 1998-1999 innen folkerett og statsvitenskap. Han har også skrevet en særavhandling innen folkerett ved Universitetet i Bergen, som en del av cand.jur. graden. Stølsvik har også utgitt et arbeid i Juridisk fakultets skriftserie og er aktiv foredragsholder innen folkerettslige emner.

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 2000