Folkehelse og livsmestring

tanker, følelser og relasjoner

av (forfatter) og Siri Landstad Thorkildsen (forfatter).

Pedlex 2019 Heftet

I overordnet del av læreplanverket står det under det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring at det å kunne håndtere tanker, følelser og relasjoner hører under dette temaet.

Denne boka handler om hjernens betydning for å forstå og håndtere følelser. Den tar også for seg hvordan følelsene påvirker oss i livet, og hvordan trygghet og positive relasjoner fremmer sunn vekst. En skole som tar denne kunnskapen på alvor, er med på å bygge god folkehelse og livsmestring hos elevene.

I boka presenteres blant annet modellene «Den tredelte hjernen» og «Toleransevinduet». Dette er modeller som gir større innsikt i hva som styrer tankene, sansene og følelsene våre. De kan hjelpe oss med å gjøre det tverrfaglige temaet til en naturlig del av skolehverdagen.

Skolen har lang tradisjon for å jobbe med helsefremmende tiltak, og ingen annen samfunnsarena har større forutsetning for å lykkes. Læreres spisskompetanse på å skape trygge, varme relasjoner med barn og unge, er kjernen i det som fremmer sunn utvikling.

Hovedmålgruppen er lærere i grunnskolen og videregående opplæring.

Forlag Pedlex

Utgivelsesår 2019

Den som bestemt setter ned foten i opprørt hav, skaper bare større bølger.