Flytting til institusjon

demens i parforhold

Aldring og helse 2006 Heftet

Boken bygger på erfaringer fra prosjektet Aldersdemens i parforhold; flytting til institusjon, der ektefeller, som er fulgt opp gjennom partners demensutvikling, forteller om sine erfaringer med partners flytting til institusjon, samt sin egen kontakt med institusjonslivet. Hovedmålet er å få kunnskap om hvordan demens hos den ene av partene påvirker parforhold og mestring gjennom overgangen og etter flytting til institusjon. Søkelyset er rettet mot en nyansering av pårørenderollen, og peker på betydningen av å forstå de enkelte relasjoners betydning. Et viktig spørsmål er hvordan man kan hjelpe både familier og personale til best mulig samarbeid. Har litteraturliste.

Ektefeller forteller om sine erfaringer knyttet opp mot partners flytting til institusjon og sin egen kontakt med institusjonslivet i denne rapporten fra prosjketet "Aldersdemens i parforhold; flytting til institusjon". Før og etter flytting til institusjon blir ofte et vendepunkt når ektefeller forteller om partners demensutvikling. Både beslutningen og selve overgangen er ofte vanskelig. Samtidig blir det som regel tydelig at det ikke var noen vei utenom. Flyttingen ses på som et ledd i en omsorgsprosess, heller enn slutten på omsorg. Prosjektet rettes søkelyset mot en nyansering av pårørenderollen og peker på betydnigen av å forstå de enkelte relasjoner. Ulike mål for kontakt og samspill kan igjen tydeliggjøre behovet for ulike tilnærminger og tilpasninger fra institusjonens side. Et viktig spørsmål er hvordan man kan hjelpe både familier og personale til best mulig samarbeid. Demens utspiller seg i relasjoner. Dette gjelder gjennom hele demensomsutviklingen - også etter flytting til institusjon.

Forlag Aldring og helse

Utgivelsesår 2006