Flyktningers rettsstilling i Norge

nordiske komparative studier om mottak av flyktninger

Fagbokforlaget 1997 Heftet

Boka kan leses som en innføring i norsk asylrett og aktuell praksis, og siktemålet er å etablere et faglig grunnlag for en evaluering av midlertidig (kollektiv) beskyttelse på grunnlag av erfaringene fra mottaket av bosniske flyktninger i Norden. Har litteraturliste og stikkordregister.

Terje Einarsen Flyktningers rettsstilling i Norge Nordiske komparative studier om mottak av flyktninger Denne boken er et bidrag til en nordisk studie om mottak av flyktninger. Siktemålet er å etablere et faglig grunnlag for en evaluering av midlertidig (kollektiv) beskyttelse - på bakgrunn av erfaringene fra mottaket av bosniske flyktninger i Norden. Boken kan leses som en innføring i norsk asylrett og aktuell praksis. Den omhandler spørsmålet om hvem som er berettiget til asyl, vern mot forfølgelse og oppholdstillatelse basert på sterke menneskelige hensyn. Flyktningers rettigheter etter de alminnelige regler og innenfor særordningen med kollektiv beskyttelse står sentralt i fremstillingen. Forfatteren er på flere punkter kritisk til forvaltningens tolkning og praktisering av loven og internasjonale konvensjoner - men også til Høyesteretts bestemmelse av en tilbaketrukket rolle for domstolene på dette området. Terje Einarsen er jurist, utdannet ved Universitetet i Bergen og Harvard Law School. Han er førsteamanuensis ved Det juridiske fakultet (UiB) og tilknyttet Christian Michelsens Institutt. Einarsen underviser blant annet i flyktningerett og har skrevet flere artikler om emnet i norske og internasjonale publikasjoner.

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 1997