Fluenes herrer

av (forfatter) og Aake Nystedt (illustratør).

Naturforl. 2006 Innbundet

En bok med historier om fluefiskets viderverdigheter. Her får du blant annet høre om fisketurene til Stalin, pjolterfiske og miraklet ved Longparish.

Dette er ellevill lesning! Stig Bang tar oss med til et univers av snurrige situasjoner, forvirrende forvekslinger og hysterisk morsomme poenger. Det handler tilsynelatende om fluefiskere, men vi slipper ikke så lett! Det handler om vennskap, sinne, jublende glede, intriger, forelskelse, naturopplevelser og ekteskapelige fortredeligheter. Det handler om oss! Med sitt fornøyelige persongalleri skaper forfatteren en liten, fortryllet verden som det ikke er vanskelig å kjenne seg igjen i. Stilen er både nordnorsk frodig og beslektet med P.G. Wodehouse's komiske univers. Hvilken annen bok kan by på en vaskeekte major, en kvinnelig elektrikerforkvinne, som naturlig nok får navnet Overledninga, en velfødd amatørkokk som heter Dobbelt-Olsen, eller en fordums marxist-leninist som går under navnet Stalin? Det er morsomt, og tåpelig, og merkelig rørende, når våre handlekraftige helter prøver å møte den komplekse virkeligheten med hoder som vedgår at det bare er Majoren som beviselig har intelligens. Dette er noveller som kaller på gapskratt og ettertenksomhet i frodige landskaper fra Tangskjæret til det legendariske tjernet Timeglasset høyt over tregrensen. Figurene er troverdige, historiene underfundige og tidvis hylende morsomme, og vi blir glad i dette knortete nordnorske persongalleriet, som like gjerne kunne vært klekket et hvilket som helst annet sted. Du får rette og slett lyst til å dra på fisketur med dem over skoggrensen, med harpiksblankt kjerringris og kvit reinmose. Ved siste punktum gleder du deg allerede til neste historie. Nord-Norge har fått en ny, stor humorist, og en fabelaktig forteller.

Forlag Naturforl.

Utgivelsesår 2006