Flerspråklig kommunikasjon i rettssalen

en kasusstudie av en flerspråklig rettsforhandling

Unipub forlag 2005 Heftet

Boka handler om flerspråklig rettsforhandling, og om hvordan en rettsforhandling fungerer når den tiltalte ikke snakker norsk. Det gis eksempel på en rettsforhandling der tolken som blir brukt ikke har tilstrekkelig kompetanse for oppdraget, og om hvordan rettsikkerheten for den siktede blir svekket som en følge av dette. Boka er en avhandling utgitt ved Universitetet i Oslo, 2005.

Det finnes ingen egen utdanning for rettstolker i Norge, og utdanningsmulighetene innenfor tolkeyrket er svært begrensede. En slik situasjon gjør at rettssalen fungerer som en opplæringsarena for en del tolker der de lærer seg faget underveis. I avhandlingen viser Anna Birgitta Nilsen et eksempel på en rettsforhandling der det benyttes en tolk uten tilstrekkelig kompetanse i tolkefaget. Analysene viser at kostnadene for tiltalte kan bli høye og rettssikkerheten kan settes i fare. Tiltalte i denne saken er trolig ikke blitt hørt, snarere bokstavlig talt overhørt. Avhandlingen handler om rettssikkerhet i et flerspråklig perspektiv - om de minoritetsspråkliges begrensede muligheter for å forstå og bli forstått, og for å oppnå troverdighet gjennom å overbevise og overtale i retten. Disse begrensede mulighetene representerer et alvorlig brudd på kontradiksjonsprinsippet, som sier at ingen skal dømmes uten først å ha blitt hørt.

Forlag Unipub forlag

Utgivelsesår 2005

Serie Acta Humaniora (237)