Fjordabåtene

rutebåter, ferjer og hurtigbåter i Rogaland 1955-2005

Stavanger Aftenblad og Wigestrand 2005 Innbundet

Boka tar for seg historien og fakta om passasjerbåtene som har vært i trafikk i Rogaland. Utgangspunktet er båtene som fortsatt var i trafikk i slutten av 1950-årene. Det er også redegjort for hva som har skjedd med dem etter at de ble tatt ut av rutetrafikk.

Trafikken på sjøen har gjennomgått store forandringer de siste 50 årene. Tradisjonelle fjordabåter er erstattet av ferjer, og fjordaferjer ble skiftet ut med pendelferjer. Hydrofoilene er historie, westamaranene likeså. Noen av fartøyene var sensasjoner i samtiden. Andre var små og umoderne fra første dag. De gamle fjordabåtene i Rogaland lever ennå sterkt i minnet til alle som var avhengig av båtene som bindeledd med verden utenfor. Her får du historien og fakta om hver båt, og møter noen av dem som jobbet om bord. Utgangspunktet for denne boken er passasjerbåtene som fortsatt var i trafikk i slutten av 1950-årene, og som mange lesere fortsatt husker. Rutebåter; ferjer og hurtigbåter som har vært i trafikk i Rogaland, er omtalt. Så godt som mulig er det også redegjort for hva som har skjedd med dem etter at de ble tatt ut av rutetrafikk i Rogaland.

Forlag Stavanger Aftenblad Wigestrand

Utgivelsesår 2005