Fjernforhør

samtale med Karel Hvizdala. Bonn-Praha. 1985-1986

Gyldendal 1989 Heftet

Vaclav Havel, den kjente tsjekkiske dramatiker, fylte femti i 1986. Opptatt av sitt forfatterskap og samfunnsengasjement synes han å glemme seg selv lyktes det likevel hans landsmann, journalisten Karel Hvizdala, med dels provokative spørsmål å uteske Havel til åpenhjertig å fortelle også litt om seg selv og sitt liv. Samtalen forløper som et forhør, slik politiet har for vane å rulle opp den forhørtes fortid jog lokke ut av ham hans innerste tanker. Denne gang er ikke Havel anklaget, men et "kronvidne".

Utgivelsesår 1989

ISBN13 9788205184992

EAN 9788205184992

Omtalt sted Tsjekkoslovakia

Fjernforhør kom ut på norsk like før forfatteren og dissidenten Václav Havel ble Tsjekkoslovakias president i 1989, men kom opprinnelig ut på et tsjekkisk eksilforlag noen år tidligere før det ble klart at kommunismen i Øst-Europa sto for fall. Slik sett gir boka en grundig innføring i Havels oppvekst og seinere karrière som dramaturg og skuespillforfatter, men òg som aktiv i motstanden mot det politiske regimet i Praha etter 1969. Hans demokratiske sinnelag kommer tydelig fram, men mest interessant er hans refleksjoner over nytten av protester i et diktatur. Disse er nyttige selv om de kanskje ikke når fram i første omgang, men gir likevel oppmuntring til politiske fanger og gir håp om at et annet alternativ er mulig.

Nøktern utholdenhet er virksommere enn begeistrede følelser som hver dag og uten vanskeligheter klarer å feste seg til noe annet.

Om Praha på 1960-tallet: "Praha var ennå ikke neddynget i den almene likegyldighetens lava, og ikke stivnet til et lik under dens vekt" [som på 1970-tallet].

Enda om man gjør det aller viktigste [må man] ha en sunn bevissthet om egen menneskelig latterlighet og intethet.