Fjerde symfoni

Gyldendal Tiden 1999 Innbundet

Benedikte har aldri visst hvem hun er, og hun føler seg annerledes enn de andre. Alle finner noen å være glad i, hun finner ingen, ikke engang Dag holder ut med henne. Han som hadde likt henne fordi hun var annerledes. Det Dag hadde følt for henne, hadde hun tråkket i småbiter. Alltid ødelegger hun det hvis noen prøvde å nærme seg, mens det skriker i henne at de ikke må gå. Særlig i forholdet til faren har hun problemer. Men når Benedikte flytter hjemmefra for å studere, kommer hun i kontakt med en psykolog som hjelper henne.

Nittenårige Benedikte har et komplisert forhold til foreldrene sine, og særlig til faren. Noe blir bedre da hun får sin første kjæreste, men da forholdet tar slutt, går hun inn i en krise. Mange ungdommer opplever personlige og følelsesmessig kriser de ikke kan eller bør takle alene. I Fjerde symfoni er bekymringene hos venner og familie, Benediktes og foreldrenes skepsis og fordommer mot profesjonell hjelp fra psykolog, den strevsomme veien ut til et normalt liv og fellesskap igjen, fint beskrevet. En historie til gjenkjennelse for mange som har vært gjennom en krise, og til oppmuntring for dem som trenger å se at alt kan gå bra, selv om utgangspunktet er vanskelig. Det er lys i den andre enden av tunnelen! Aase Foss Abrahamsen har skrevet en rekke bøker for barn og ungdom. Hun tar alltid opp aktuelle og sentrale emner, og er svært populær hos leserne, som hun holder god kontakt med blant annet gjennom skolebesøk.

Forlag Gyldendal Tiden

Utgivelsesår 1999