Fisk i ferskvann

et samspill mellom bestander, miljø og forvaltning

av (redaktør) og Lars Petter Hansen (redaktør).

Landbruksforl. 2000 Innbundet

Forvaltninga av ferskvannsfisk har som mål både å sikre det biologiske mangfoldet og å sikre at ressursene kan komme flest mulig til nytte i dag og i framtida. Dette krever omfattende og brede kunnskaper om samspillet mellom fiskebestander, miljøet fisken lever i og måten vi forvalter og utnytter fiskeressursene på. Boka presenterer alle disse hovedtemaene. Har stikkordregister.

Basisbok for alle som har interesse for ferskvannsfisk, enten det er som sportsfisker, forvalter eller næringsfisker, og settefiskprodusenter.
Organiseringen av stoffet etter miljøtyper gir leseren en dypere innsikt i hvilkemuligheter som foreligger i de enkelte fiskevann og elvesteder.
Dette er en "bibel" for entusiastiske sportsfiskere, fiskeforvaltere og etater med ansvar for forvaltning av lokalmiljøets ferskvannsressurser.
Det er egne kapitler om laksefiskene, analyse av fiskebestander, miljøendringer, parasitter og spredning av skadedyr, fiskegenetikk, lovverk, forvaltningsstrategier og fiskeforsterkningstiltak.
Boka er rikt illustrert med fotografier og informative strektegninger, diagrammer og tabeller. Den har også et omfattende stikkordregister og litteraturhenvisninger til over 1400 fagartikler og fagbøker.

Forlag Landbruksforl.

Utgivelsesår 2000