Finland for en fremmed

av (forfatter) og Odd Gaare (illustratør).

Griff 2004 Heftet

Omhandler synlige og usynlige grenser og skillelinjer som har gjort seg gjeldende i Finland, og det med et særskilt blikk på språksituasjonen og den nasjonale utviklingen gjennom krig og fred. Har litteraturliste.

#11;#11;Med utgangspunkt i opplysningsidealene, ideen om Norden og forfatterens #11;tilhørighet i grenselandet Nord-Troms vil Finland for en fremmed vise veier til #11;forståelser av grenselandet Finland, over usynlige grenser og gjennom barrierer #11;av myter og fordommer. Finland for en fremmed er skrevet under forestillingen om #11;at Norden er den mest betydningsfulle fellesreferansen for finlendere og #11;nordmenn, og at den nordiske fellesarven i historie og kultur er særlig viktig #11;for oss og vår identitet som nordiske. Den nordiske identiteten er skapt gjennom #11;ulike forestillinger om en felles virkelighet som er gjort representativ for #11;fellesskap og individer, og gjennom kunnskap om hverandre i Norden. I så måte er #11;nettopp Finland det nordiske landet som har vært minst kjent i Norge, og den #11;manglende kunnskapen har utvilsomt bidratt til en sterk myteproduksjon og mange #11;fordommer. #11;#11;Finland for en fremmed omhandler synlige og usynlige grenser og skillelinjer som #11;har gjort seg gjeldende i Finland, og det med et særskilt blikk på #11;språksituasjonen og voldshistorien. Finlands vei har ledet inn i Norden, men #11;landets historie og kultur er preget av spenningen mellom øst og vest, mellom #11;europeisk renessansekultur og asiatisk slettekultur, mellom Edda og Kalevala. Ved #11;siden av å gjøre rede for sentrale begivenheter i Finlands historie og mytologi, #11;problematiserer Finland for en fremmed også hvordan de nasjonale #11;fellesskapsforestillingene ble skapt i nasjonallitteraturen. Dette skjedde under #11;selvstendighetskamp, et kulturelt hegemoniskifte fra svensk til finsk og en #11;møysommelig nasjonsbygging på voldens grunn og krigens rykende ruiner. #11;#11;

Forlag Griff

Utgivelsesår 2004