Finger'n i jorda

av (forfatter) og Arne Grønlund (forfatter).

Jordnært Press 2023 E-bok

Kategori: Sakprosa. Populærvitenskapelig bok om jord

«Vaskeseddel»: Syns du jord er viktig? Ikke umiddelbart? Mat, da? Og helse? Det meste av maten vår kommer fra planter som vokser i jord. Men om maten vår begynner med jord er det et paradoks at vi vet så lite om jord. Her har du muligheten til å fylle noen kunnskapshull, både om jord i potter, i hager, og på åker og eng, men også om hvordan dagens matproduksjon og politikk påvirker hvordan vi behandler jorda. Bli med på en lærerik reise ned i en verden befolket av spretthaler og pansermidd, og der meitemarkens grøde ikke bare sikrer oss mat på bordet, men også en rekke løsninger for resirkulering, klima og miljø Erik Joner Erik er mikrobiolog og jobber til daglig med miljøgifter i jord. En omflakkende forskertilværelse har gitt ham allsidig erfaring med alt fra kompost og biokull til miljøgifter og mikroplast, og deres effekter på jord, jordorganismer og planter. Han har også engasjert seg i urbant landbruk og kvaliteten av jorda man finner i hager, parseller og på grønne tak. Arne Grønlund Arne er oppvokst på et småbruk i Nord-Norge og har allsidig kunnskap om mange former for jordbruk. Han er også sivilagronom med spesiell interesse for jord i klimasammenheng og har deltatt i tallrike utredninger om bæredyktig landbruk og klimagassutslipp fra landbruket. Han har hatt en særlig interesse for myr og tilbakeføring av dyrket myr til en naturlig tilstand ved restaurering.

Forlag Jordnært Press

Utgivelsesår 2023