Omtale fra Den Norske Bokdatabasen
Rammeplanen 2006 trekker fram filosofisk refleksjon og barns medvirkning som viktige satsningsområder i barnehagen. Boken beskriver hvordan vi kan forberede og gjennomføre filosofiske samtaler, og presenterer utvalgte filosofiske øvelser og aktiviteter. Første del i boken presenterer teori rundt filosofi og samtalemetode i barnehagen. Andre del fokuserer på aktiviteter, øvelser og spørsmål, ordnet etter fagområde i rammeplanen. Har oversikt over litteratur- og internettressurser.
Omtale fra forlaget
Små barn stiller store spørsmål. I en filosofisk samtale oppmuntrer vi barna til å tenke høyt over mulige svar på vriene spørsmål, uten at vi voksne hjelper dem til å formulere svarene. Slik viser vi barna at vi tar dem på alvor. Denne holdningen er i pakt med rammeplanen (2006) der filosofisk refleksjon og barns medvirkning trekkes frem som viktige satsningsområder i barnehagen. Barns undring og vitebegjær er et godt utgangspunkt for å skape filosofiske samtaler, men det krever trening og gode ideer. Denne boken beskriver hvordan vi kan forberede og gjennomføre filosofiske samtaler, og den presenterer et bredt utvalg av filosofiske øvelser og aktiviteter.
Forlag Kommuneforlaget
Utgivelsesår 2008
Format Heftet
ISBN13 9788244613033
EAN 9788244613033
Språk Bokmål
Sider 175
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket3 bokelskere følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket