Filosofisk tenkning gjennom dialog

Gyldendal akademisk 2011 Heftet

Gjennom å bruke dialogformen gir boka ei innføring i filosofisk tenkning. Den er bygd opp som en samtale mellom to studenter og en foreleser og gir slik ei kortfatta framstilling av både filosofi- og vitenskapshistorie, samt etikk. Boka er først og fremst beregnet på ex. phil-studenter.

I denne boken brukes nettopp dialogformen for å gi en innføring i filosofisk tenkning.

Målet er at leseren ikke bare skal tilegne seg kunnskap, men også oppnå forståelse for emnene som presenteres. Dialogen viser at kunnskapstilegnelse ikke bare handler om å tilegne seg ferdig mening, men at kunnskap og forståelse utvikler seg i vekslingen mellom spørsmål og svar.
Boken er først og fremst skrevet for examen philosophicum-studenter til støtte for lesing, i kollokviegrupper, essayskriving og forelesninger. I tillegg vil boken være aktuell som introduksjon til dialogformen og hvordan denne kan brukes i undervisning og kunnskapstilegnelse.

Forlag Gyldendal akademisk

ISBN13 9788205413924