Figura

festskrift for Karin Gundersen

av (redaktør) og Jon Holm (redaktør).

Unipub forlag 2007 Heftet

.Figura. handler om retorikk, om kunsten å overbevise og å påvirke. Boken tar først og fremst opp spørsmål knyttet til retorikk og litteratur. Helt sentralt i festskriftet finner vi interessen for å lese fram retoriske kvaliteter ved fransk litteratur. Men retorikkens forhold til andre kunstformer, til historie og til filosofi blir også belyst. .Figura. rommer artikler skrevet av noen av de fremste ekspertene på disse områdene ikke bare i Norge, men også i de nordiske landene og i Frankrike. Denne boken er en hyllest til professor Karin Gundersen på hennes 60-års dag. Som professor i fransk litteratur ved Universitetet i Oslo er Karin kjent for sin faglige dyktighet, sitt engasjement og ikke minst sitt mangfold. I sitt arbeid som forsker, veileder, oversetter, administrator og foreleser har hun alltid hatt sans for retorikk, dens historie, dens systematikk og dens aktualitet. Festskriftet bygger på tanken om å tegne et bilde av Karins virke gjennom tekstene skrevet til hennes ære. Utgangspunktet måtte derfor være ambisiøst, stramt og vidtfavnende på én og samme tid.

Forlag Unipub forlag

Utgivelsesår 2007