Fenalår

historien om en norsk delikatesse og spesialitet

av (forfatter) og Helge Christie (illustratør).

Kolofon 2007 Innbundet

Boken er en mathistorisk kokebok som tar for seg spesialiteten fenalår. Den gir deg gamle oppskrifter og forslag til nye kombinasjoner. Boken beskriver det vi vet om når produksjonen startet, hvor ordet kommer fra, synet på hvor mye salt en skulle bruke og jakten for å få tak i saltet. Den forteller også om dyrevelferd og om hvordan en lager fenalår i moderne tid. Har litteraturliste.

Fenalår er spekelår av småfe. Her vises servering av fenalår på gamle og nye måter. Fenalår smaker herlig i mange ulike matretter. Dette er ei mathistorisk kokebok. Matgleden kan øke når en kan dokumentere norske spesialiteter med en lang og spennende historie. Mange land produserer spekeskinke. Men å speke sauelår er typisk norsk. Betegnelsen fenalår er unik for Norge. Tidligere har det blitt kalt for spekekjøtt, tørkakjøtt, skjerpe, eller bare for lår. Tørka, røkt og salta lår av småfe er i Norge dokumentert kontinuerlig tilbake til 1555 og har sannsynligvis blitt laget i vikingtiden (800-1050). Det er også logisk å anta at sauelår ble tørka i yngre steinalder 3000 år f.Kr. (bondesteinalder). Hvordan skaffet de seg salt i vikingtid, under Hanseatene, på 1700-tallet og under Napoleonskrigen? Har fenalår tradisjonelt i Norge blitt lagd med lite salt eller uten salt? Hvordan fenalår ble produsert i tidligere tider, og hvordan det produseres i dag, blir beskrevet. For at du skal oppleve fenalårets hemmeligheter viser boka også hvordan du kan lage ditt eget fenalår. Boka forteller om de ulike sauerasene i Norge. Kombinasjonen av saueraser, klima og utmarksbeite er spesiell for Norge. Sauene trenger god dyrevelferd. Råstoffet må behandles omsorgsfullt for å få et godt resultat. Her har du ei gavebok til nye og gamle fenalårentusiaster. Gode mathistorier og gode smaksopplevelser kan gjerne deles med venner fra andre land! Sentrale oppskrifter og interessante historier om fenalår er oversatt til engelsk, spansk, fransk, italiensk og russisk.

Parallell tittel Fenalaar : the story of a Norwegian delicacy and speciality Fenalår (jamón curado) : la historia sobre una delicatese y especialidad Le Fenalår : l'histoire d'une spécialité gastronomique norvégienne Fenalår : la storia di una specialità e delicatezza norvegese

Forlag Kolofon

Utgivelsesår 2007