Femti sanger gjennom femti år

melodier til dikt av Rudolf Nilsen

av (forfatter) og Lillebjørn Nilsen (illustratør).

Håndslag forlag 2023 Spiral

Det er ikke mange diktere forunt å bli oppdaget og lest av stadig nye generasjoner. Arbeiderdikteren, urbanisten, kosmopolitten, romantikeren og satirikeren Rudolf Nilsen blir det. En viktig årsak er hans sylskarpe penn og lyriske motiver som var langt forut for sin tid. En annen grunn til Rudolf Nilsens tilsynelatende udødelighet er visegruppa På stengrunn sine tonesettinger av diktene hans. I 50 år har Rudolf Nilsen vært deres trofaste tekstforfatter. Fortsatt inspirerer dikteren til ny musikk, nesten hundre år etter sin død.

Mellom disse permene finner du tekst og noter til 50 sanger - samtlige Rudolf Nilsen-dikt som På stengrunn har laget melodier til. Enkelte er blitt allsangklassikere. Andre har blitt fortolket av nye artister. Felles for dem alle er deres slående aktualitet og helstøpte, lyriske kvalitet. Med denne boka håper vi Rudolf Nilsens lyrikk vil leve videre og synges av nye generasjoner i minst 50 nye år. Sangboka er gjennomillustrert av Lillebjørn Nilsen.

Forlag Håndslag forlag

Utgivelsesår 2023