Feminin integrering

utfordringer i et fleretnisk samfunn

av (forfatter) og Human Rights Service (utgiver).

Kolofon 2003 Heftet

I boken dokumenteres kritikkverdige forhold i det fleretniske samfunnet, og en rekke tiltak for å beskytte enkeltindivid mot overgrep blir analysert, kommentert og foreslått. Boken fokuserer på fire hovedtema: familiegjenforening gjennom ekteskap, tvangsekteskap, kvinner som nektes skilsmisse, og kjønnslemlestelse av jenter. Verdigrunnlaget er menneskerettigheter generelt, og kvinners og barns rettigheter spesielt. Har litteraturliste.

Er dette Europas fremtid?

16 år gammel, tvinges norskpakistanske Jeanette inn i et ekteskap der hun voldtas. Titusener av europeiske innvandrerjenter har samme erfaring. Hvorfor lukker samfunnet øynene for denne uverdige situasjonen?

I Paris i 1982 skapte et jentebarn overskrifter; tre måneder gamle Bobo blødde i hjel etter amputasjon av klitoris. Tjue år senere foregår slike .operasjoner. daglig i Europa. Hvorfor straffeforfølger kun ett europeisk land slike grusomme forbrytelser?

18 år gammel tvinges Hera til å gifte seg i Pakistan. Fem år senere får hun skilsmisse etter norsk lov. Men under islamsk lov er hun fremdeles gift, og dersom hun inngår nytt ekteskap kan hun straffes for bigami i Pakistan. På bakgrunn av forslag i denne boken, vedtok Stortinget endringer for å stoppe de skandaløse forholdene.

Denne boka vakte internasjonal oppsikt allerede før oversettelse til engelsk. Boken presenterer unik dokumentasjon og statistisk material, som underbygger at integreringen av ikke-vestlige innvandrere i Europa langt på vei mislykkes.

De statistiske analysene avdekker at et overveldende flertall av de muslimske innvandrerne som har giftet seg, har inngått ektskap med partner bosatt i opprinnelseslandet. Gjennom en norsk innvandrerhistorie, medrivende fortalt av Hege Storhaug, møter vi ansiktene til noen av dem statstikken omfatter. Det er en rystende historie om utnyttelse, frihetsberøvelse og tvang . som også viser .familigjenforeningen. gjennom ekteskap: Søskenbarn tvinges til å ekte hverandre.

Motivene bak de arrangerte transkontinentale ekteskapene er å sørge for visum til Vesten, samt å opprettholde .tradisjonelle verdier. knyttet til blant annet undertrykking av kvinner og religiøs underkastelse. HRS kaller de unge brudene for .levende visum i en moderne form for menneskehandel.. Dokumentasjon vitner om at denne handelen er et omfattende problem i hele Vest-Europa.

Politiske maktpersoner både i Norge, Danmark, Finland og Nederland har allerede vist interesse for de uredde og innsiktsfulle forslagene til tiltak.

.Alle som er opptatt av menneskerettigehter og et multietnisk demokrati, bør lese .Feminin integrering... . Bertel Haarder, integrasjonsminister i Danmark.

Forlag Kolofon

Utgivelsesår 2003