Fehmers liste

torturisten,motstandskvinnen og hemmeligheten som ...

av (forfatter) og Jan Helge Østlund (forfatter).

Bonnier norsk forlag 2024 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Dette er historien om en motstandskamp ulik noen annen. Om en livsfarlig kjærlighet. Og om hvorfor Norge måtte holde den skjult.

På frigjøringsdagen i 1945 banker det på døra til 26 år gamle Anne Marie Breien i Oslo. Hun skal pågripes for landssvik, og for å ha hatt et forhold til den tyske torturisten Siegfried Fehmer. Det arrestantene ikke vet, er at Anne Marie er en av Norges største krigshelter. Nesten hundre nordmenn har unnsluppet dødsdommer eller harde straffer på grunn av henne.

Hun reddet først sin egen far. Det klarte hun etter å ha stormet inn til Fehmer på Victoria terrasse. Snart sto SS-sjefen og den unge kvinnen i et dobbeltspill mellom motstandsbevegelsen og Gestapo. Det kunne utslette begge.

Fehmers liste er en nervepirrende fortelling om å risikere alt for å redde liv. Ved hjelp av tidligere upubliserte kilder kaster boka nytt lys over hvordan verken Anne Marie eller metodene hun benyttet passet inn da den offisielle norske krigshistorien skulle skrives.

Alexander Wisting er forfatter, regissør og dokumentarist. Han har

laget film- og TV-serier både for norske og internasjonale kanaler, og skrevet flere bøker bl.a. om politisk statsforfølgelse, polarhistorie, samt barnebøker og krim.

Jan Helge Østlund er forfatter, rådgiver og dokumentarist. Han har jobbet med flere film- og TV-produksjoner. Som for fatter har han skrevet om bl.a. samferdsel, krigen på Ringerike og ulike bestillingsverk.

Forlag Bonnier norsk forlag

Utgivelsesår 2024