Faste steg

en vandring gjennom fastetiden og påskeuken

av (forfatter) og Idar Simonsen (foto).

Ventura 2017 Innbundet

Tekstene i Faste steg er en vandring gjennom fastetiden, sammen med Jesus og disiplene, på vei fra Galilea til Jerusalem, og en vandring med israelsfolket fra utferden fra Egypt mot det lovede land.

Ordet faste kan best forklares med forsakelse. Tradisjonen forteller at man sa farvel til kjøttet da man kom til fastelavn, og man forberedte seg til Jesu lidelseshistorie. I den gamle pakt fikk Moses oppdraget å føre folket ut fra Egypt og mot det lovede land. En vandring som varte i førti år. Ordet «påske» kommer fra det hebraiske ordet «pashar», som betyr å gå forbi. Straffen skulle gå folket forbi da engelen så blodet strøket på dørkarmene.

Idar Simonsen er institusjonsprest i Ber.gen. Han har arbeidet som sykehusprest, menighetsprest og folkehøyskolelærer. Idar har dessuten vært reiseleder på 30 turer til Israel og er frivillig medarbeider i Den Norske Israelsmisjon. Han har vært bidrags.yter på diverse kurs innen livsmestring og livsglede og kommunikasjon og formidling, og er medforfatter til bøkene En verdig alderdom og Boker Tov.

Forlag Ventura

Utgivelsesår 2017