Fashions

av (redaktør).

Kraft/verk 2022 Innbundet

'Fashions' tematiserer alternative tilnærminger til mote der bakteppet er en verden i brann. Boken presenterer arbeidet til norske uavhengige og kunstnerisk ledende moteskapere som kulturuttrykk stående i en spagat mellom kunst og industri. Boken setter selve forståelsen av mote som fenomen i spill og åpner for diskusjon om en utvidelse av rammene for vår forståelse av mote samt systemene den utspilles i. Boka gir en grundig presentasjon av arbeidet til norske, uavhengige moteskapere i dag og setter dette inn i en bredere diskusjon om mote.

Boka synliggjør tilstedeværelsen av ulike stemmer, systemer, kunstneriske prosjekter og suksesskriterier i det norske motefeltet og er en invitasjon til å tenke gjennom hva mote er-, og har kapasitet til å være. 'Fashions' har som utgangspunkt en bred tilnærming til mote som utspiller seg i alternative-, eller parallelle systemer, tidslinjer, og til mangfoldige rammer for produksjon og formidling, også på digitale plattformer. Ved å kombinere forskningsformidling, essays og beskrivelser og fotografi i bokformat problematiserer 'Fashions' vår forståelse av mote. Den viser frem arbeid som kommenterer og forsøker å virke inn på sin egen kontekst. Boka løfter frem norske motepraksiser som eksisterer utenfor den dominerende forståelsen av mote, der mote ofte er synonymt med 'moteindustrien'. Ved å løfte frem og kontekstualisere 'smale' uttrykk for norsk samtidsmote slik den kommer frem i arbeidet til en rekke kunstnerisk ledende norske aktører i motefeltet behandler boken disse som kulturuttrykk med sin egen kunstneriske verdi fremfor som produkter.

Gjennom presentasjoner av arbeidet til norske moteskapere som alle er kjøpt inn av Nasjonalmuseet, viser boken at det eksisterer et rikt norsk motefelt, men som ofte går under radaren utenfor feltets innerste kretser. I boken samles og presenteres et utvalg fra dette kunstneriske praksisfeltet i moten og settes inn i faglige diskusjoner om vår grunnleggende forståelse av mot

Forlag Kraft/verk

Utgivelsesår 2022

Omtalt person Merilin Kolk Michael Olestad Bror August Vestbø Ramona Salo Myrseth Aleksander Sahr Tonje Plur Elisabeth Stray Pedersen