Farlige forbindelser

historier om far

Versal 2007 Innbundet

Forfatteren har i denne boka intervjuet kjente menn om deres forhold til sin far. Blant de som er intervjuet er Esben Esther Pirelli Benestad, Levi Henriksen, Fabian Stang, Rune Gerhardsen, Kjetil Andre Aamodt og Knut Torbjørn Eggen.

Forlag Versal

Utgivelsesår 2007

Korleis har far din (eller mor di), og forholdet du har til han påverka deg og vala du har gjort og gjer i eige liv? Det er kanskje ikkje eit spørsmål ein tenkjer på til dagleg, men etter å ha lese Thomas Holst-Hansens "Farlige forbindelser" er det naturleg å gjere seg tankar. Holst-Hansen har intervjua 17 kjende personar om forholdet deira til far sin. Fleire av desse fedrene er også kjende personar. Vi får personlege tankar og refleksjonar om far-son-forholda, men heldigvis får ingen av intervjua lesaren til å sitje igjen med kjensla av grafsing.

Den man elsker, utfordrer man. Det gjorde far og mor med meg. Jeg ble aldri pakka inn i bomull, jeg ble alltid utfordret, og det beste stedet å bli utfordret er hjemme. Verden vil tidsnok utfordre deg, men verden gjør det ikke med kjærliget. (Esben Esther Pirelli Benestad)

Å få barn sent er egoistisk, det er klart det er det. Særlig var det det den gangen, da man ikke visste om man fikk leve så lenge. Men selv om jeg mener det er egoistisk, så er jeg jo glad for at far på dette området var en egoist. Ellers hadde ikke jeg sittet her. (Fabian Stang)

• "Imot kunsten - (notatbøkene)" av Tomas Espedal
  • "Trist som faen - fortellinger" av Ari Behn